Τετάρτη 1 Απριλίου 2015

Ερώτηση Μπαρμπαρούση για την επικινδυνότητα των γεφυριών του ορεινού Βάλτου (Τέμπλας - Αυλακίου)

ΠΡΟΣ: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑ: «Σοβαρή επικινδυνότητα στα γεφύρια του ορεινού Βάλτου»

Ζοφερή εικόνα παρουσιάζουν τα γεφύρια της κοιλάδας του Αχελώου στην περιοχή του ορεινού Βάλτου. Μετά τα πρόσφατα έντονα καιρικά φαινόμενα και λόγω των ποικίλων προκληθεισών φθορών (κατολισθήσεων και πλημμυρών), ο Διευθυντής της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ακαρνανίας αποφάσισε την διακοπή της κυκλοφορίας στο 32ο χλμ. της επαρχιακής οδού Εμπεσού - Ραπτόπουλου (γέφυρα Τέμπλας) για τις κατηγορίες οχημάτων άνω των 3,5 Τ (φορτηγά, λεωφορεία και λοιπά οχήματα) και στο 36ο χλμ. της επαρχιακής οδού Εμπεσού - Αυλακίου για πεζούς και οχήματα (γέφυρα Αυλακίου) και την εκτροπή της κυκλοφορίας αυτών μέσω της επαρχιακής οδού Αγρινίου – Αλευράδας – Καρπενησίου στο 55ο χλμ. (γέφυρα Τατάρνας).
Οι γέφυρες είναι χτισμένες σε φαράγγι χαρακτηρισμένο ως ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, χρονολογούνται από τις αρχές του 20ου αιώνα,  η γέφυρα Τέμπλας από το 1909 και του Αυλακίου από το 1911. Η αριστοτεχνική των δύο γεφυριών είναι μοναδική στον ελληνικό και όχι μόνο χώρο. Εξυπηρετούν τους νομούς της Αιτωλοακαρνανίας και Ευρυτανίας, της Άρτας και της Καρδίτσας.  Η εκτροπή της κυκλοφορίας μέσω της επαρχιακής οδού Αγρινίου – Αλευράδας – Καρπενησίου στο 55ο χλμ αυτής (Γέφυρα Τατάρνας) κρίνεται ως ασύμφορη και χρονοβόρα, μιας και η απόσταση μεταξύ των γεφυρών είναι από την πλευρά της Ευρυτανίας: Αυλάκι-Τατάρνα 40 χιλιόμετρα και Τέμπλα-Τατάρνα 30 χιλιόμετρα και από την πλευρά της Αιτωλοακαρνανίας: Αυλάκι-Τατάρνα 65 χιλιόμετρα και Τέμπλα-Τατάρνα 55 χιλιόμετρα.    
Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
Προβλέπεται καταγραφή των ζημιών με άμεση συντήρηση των γεφυριών και ιδιαιτέρως των στηθαίων, τα οποία σχεδόν ολοσχερώς παρασύρθηκαν από τις πρόσφατες πλημμύρες;
Θα ικανοποιηθεί το αίτημα της τοπικής κοινωνίας για χρηματοδότηση νέας σύγχρονης γέφυρας που να ενώνει τους τέσσερις νομούς;
Θα διερευνηθεί κατά πόσο έχει ευθύνες η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε. για την παρούσα καταστροφή με το νέο φράγμα ισχύος 8,5 MW που κατασκεύασε στο Αυλάκι;
Θα αναζητηθούν ευθύνες για την παράλειψη κατασκευής σήραγγας μήκους 335 μ. που προβλέπεται στην ΚΥΑ 145710/12-12-2005 για το ανωτέρω φράγμα;
Θα αναζητηθούν ευθύνες από τους αρμόδιους της εταιρείας ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε. για την, σύμφωνα με επιστολή του Πολιτιστικού Συλλόγου Βρουβανιών του 2008, διέλευση των τετραξονικών φορτηγών αυτοκινήτων της από την γέφυρα της Τέμπλας, τα οποία, μεταφέροντας παρανόμως τεράστια φορτία αμμοχάλικου, κατέστησαν τη γέφυρα ακατάλληλη διευρύνοντας το ήδη υπάρχον ρήγμα στην κεντρική καμάρα της γέφυρας και δημιουργώντας και άλλα μικρότερα;
Προβλέπεται περαιτέρω ανάδειξη των ιστορικών αυτών γεφυριών ως μνημείων πολιτισμού;

Αθήνα, 31/03/2015

Ο ερωτών Βουλευτής

Κωνσταντίνος Μπαρμπαρούσης

Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας
ΛΑΪΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ - ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ